I 2014 var der uropførelse af Ibsens klassiker i form af nyskrevet kammeropera i to akter Et Dukkehjem, præsenteret af Copenhagen Chamber Performance i samarbejde med Den Fynske opera, Den Ny Opera i Esbjerg, Esbjerg Ensemble, Athelas Sinfonietta og Teater Republique.
ET DUKKEHJEM er fortælling om Nora, der forlader sin mand og børn for at finde sin egen plads i verden. Hun forlader rollen som den smukke, sprudlende og kærlige familiemor. Kvinden, der med overskud og charme har skabt glansbilledet af den perfekte familie. Da der kommer ridser i familieillusionen, går det op for Nora, at hun mest af alt opfattes som en brik, der bare skal få det hele til at fungere.
Nora har skaffet pengene til sin mands livsvigtige behandling med en falsk underskrift gennem en lånehaj, der afpresser hende. Da sandheden kommer frem, svigter hendes mand hende. Han ser hende som et benspænd for hans karriere som vordende bankdirektør. Hun er uden betydning for ham, og hendes illusioner om kærlighed er knust. Derfor forlader hun sin trygge position, sin elskede børn, sin mand – hele dukkehjemmet – for at finde sig selv og nye værdier.
Det der ikke kan beskrives med ord
For instruktør Tzara Tristana er det vigtigt, at musikken vækker følelser, der fortæller os det, der ikke kan beskrives med ord. Derfor har hun allieret sig med komponist John Frandsen. Han evner med lethed at dykke ned i den menneskelige afgrund og komponere medrivende, medmenneskeligt og samtidigt.
En tidsrejse fra 1879 til i dag
Tzara Tristanas version af Ibsens drama, tager os med på en tidsrejse fra 1879, hvor Ibsen skrev værket og frem til i dag. Chokeffekten i at en kvinde forlader hjem, mand og børn er ikke den samme i dag som dengang. Men vi bruger stadig mange kræfter på at holde fast i os selv midt i de forskellige roller som kærlig forælder, sexet kæreste, karrierebevidst medarbejder og god kollega. Hvornår er det nødvendigt at tage føringen i sit eget liv?
Ibsens drama er lige så aktuelt nu, som 1879, selvom kvindens kamp i dag kan erstattes af en identitetssøgen for begge køn.
Anmelderne skrev:
"John Frandsens opera over Et Dukkehjem er et krystallinsk mesterværk. (…) Et Dukkehjem har en utrættelig feberpuls, båret af udsøgte blæsere, et vibrerende liv, der (...) lader den menneskelige skrøbelighed tone bevægende og rent ud i rummet. Den karismatiske og skønt klingende sopran Radmila Rajic fremstår som en gudinde på gæstespil. En sjælekrænger af format."
Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen
"En imponerende forestilling (...) der i sit koncept balancerer fint mellem tryghed og glasagtig skrøbelighed. Radmila Rajic har i titelrollen en stærk sopran stemme."
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad
"Uropførelsen af John Frandsens nye opera har sin styrke i to ting: For det første Radmila Rajics præstation. Hun bruger sin sikre dramatiske sopran til at skildre Nora (..... ) både en erotisk hetære og en gimpe af selvoptagethed, indtil oprøret flænser i hende.
For det andet John Frandsens gennemarbejdede, fantasifulde brug af kammerorkestret – her Esbjerg Ensemblet. Masser af instrumentale detaljer, lige fra de sprøde toner på slagtøjets velstemte glas i indledningen til markante tutti-passager undervejs."
Gregers
”Det er sådan opera er, når den er bedst: Et menneske standser op midt i handlingens strøm og giver udtryk for de sansninger og følelser, som begivenhederne afsætter i krop og sind”.
Peripeti.dk
Medvirkende:
Radmila Rajic - Nora
Trine Bastrup Møller - fru Linde
Jens Bruno Hansen - Helmer
Jørn Pedersen - Krogstad
Thomas Præstegaard / Morten Grove Frandsen - Dr. Rank
Esbjerg Ensemble / Athelas Sinfonietta
Dirigent: Henrik Vagn Christiensen / Maria Badstue
Korrepetitør: Galya Kolareva
Komponist: John Frandsen
Libretto: Tzara Tristana / John Frandsen
Instruktør: Tzara Tristana
Kostumer: Pernille Egeskov
Video / Scenografi: Signe Keis
Forestillingen er støttet af: